LP: KISS - Peter Criss! (1978)



Allas vår favoritkatt Peter Criss sjävbetitlade debutalbum har jag såklart också hemma men fy tusan vad jag tyckte den här skivan var kass då jag köpte den! Jag var såklart tvungen att köpa alla fyra soloskivor från mina stora idoler KISS, att strunta i att köpa en KISS-medlems skiva var ju helt otänkbart. Tur var så var de andra tre skivorna var så pass bra, för den här sög verkligen purjo big time. Och tror du inte att nu, drygt 30 år senare är den nästan lika dålig! Jag kan nu när jag blivit lite (ha!) äldre uppskatta en del låtar lite mer nu än vad jag gjorde då som finnig fjortis, men den här skivan har jag knappt lyssnat på sen inköpet utan den har bara stått där i hyllan tillsammans med Gene, Paul och Aces soloskivor, skivor som snurrat betydligt mer än den här.

Men nu var det ju Criss-pojkens skiva som skulle avhandlas lite kort. I princip alla låtar på skivan är gammal skåpmat från Peters pre-KISS band Lips och har hängt med sen 1971 minst, förutom "Tossin´and turnin´" som är en cover. Skivan består alltså av sex låtar skrivna av Stan Pendridge (och som Stan faktiskt sjöng då dom spelade låtarna i Lips), två låtar skrivna av kompisen Sean Delaney och två covers. Peter Criss hade inte så där tvärmycket med själva låtskrivandet att göra vad än skivetiketten säger.


 

A:
I'm Gonna Love You
You Matter To Me
Tossin' And Turnin'
Don't You Let Me Down
That's The Kind Of Sugar Papa Likes


B:
Easy Thing
Rock Me, Baby
Kiss The Girl Goodbye
Hooked On Rock And Roll
I Can't Stop The Rain
I'm Gonna Love You


Producent:
Vini Poncia

Skivbolag:
Casablanca

PETER CRISS:
Peter Criss, sång, trummor
Bill Bodine, bas
Bill Cuomo (keyboards
Richard Gerstein, keyboards
Brendan Harkin, gitarr
Neil Jason, bas
Art Munson, gitarr
Elliot Randall, gitarr
Stan Penridge, gitarr
Allan Schwartzberg, trummor


Gäster:
Steve Lukather, gitarrsolo på "That's The Kind Of Sugar Papa Likes" och "Hooked On Rock And Roll"
Lenny Castro (slagverk)

Trackback
RSS 2.0