LP: Kansas - Point of know return! (1977)

 

Vad jag kan om proghårdrockarna Kansas? Inte ett smack. Jag köpte nämligen den här skivan enbart därför att "Dust in the wind" var med på den, jag hade tro´t eller ej aldrig hört den med Kansas utan bara Kansas-avkomman Mastedons version. Du vet bandet där sångaren är den gamle Kansas-bekantingen John Elefante.



Nå, dom här Kansas var då mycket proggigare och trixigare än vad jag hade trott, lyssna bara på instrumentala "The Spider" där keyboardisten Steve Walsh verkligen visar att han inte är nån duvunge bakom tangenterna, det instrumentala partiet mitt i "Closet chronicles" eller varför inte den avslutande 7-minuterskolossen "Hopelessly human"
Enligt innerpåsen så spelar förresten bandmedlemmarna förutom de vanliga instrumenten även "chain-driven gong," "autogyro," "Rinaldo whistling machine" och "Peabody chromatic inverter". Vad nu det är för något.

A:
Point of Know Return
Paradox
The Spider
Portrait (He Knew)
Closet Chronicles


B:
Lightning's Hand
Dust in the Wind
Sparks of the Tempest
Nobody's Home
Hopelessly Human


Producent: 
Jeff Glixman 

Skivbolag: 
Kirshner

KANSAS:
Phil Ehart, trummor
Dave Hope, bas
Kerry Livgren, gitarr, keyboards
Robby Steinhardt, violin, sång
Steve Walsh, keyboards, sång
Rich Williams, gitarr
Trackback
RSS 2.0