LP: Streets - 1st! (1983)



Debutskiva från amerikanska Streets, en skiva som jag loppisköpte helt i blindo på inrådan av en kompis som höjt dom till skyarna efter att ha sett en gammal Kansas-LP hemma hos mig. Kansas? OK, vi tar det från början:
Det hela började alltså med att min gamle polare Kenneth såg att jag hade Kansas-LP:n "Point of know return" hemma och frågade om jag hade hört talas om Streets där två Kansas-medlemmar ingick?

Nej, sa jag och kollade lite på Spotify. Tomt. Det enda Streets som fanns där är den där rappande fjanten till engelsman och hans "The streets" och så mycket känner jag polaren K att jag genast kunde säga att det där, det är fan fel Streets. Jag skrev i alla fall upp Streets på en lapp med skivor som ska kollas upp så småningom.

Så ett par veckor senare var jag på ett loppis och tror du inte på fan att den här LP:n står där och ropar mitt namn! En 30-lapp kan man alltid offra tänkte jag och hem till vinylsvarven åsså slänga på den. Och jag tror fan du hade rätt, Kenneth, den var riktigt bra.



Melodi- och refrängstark melodiös hårdrock och ex-City Boy-gitarristen Mike Slamer (dom med "5.7.0.5" du vet) är en riktig fena på gura och och Walsh sjunger såklart hur bra som helst. Streets klämde ur sig en skiva till, 1985 års "Crimes in mind" men sen var sagan slut, dom splittrades och Walsh startade upp Kansas igen.

Men det löste sig såklart hur bra som helst, Walsh hade bondat så bra med Billy Greer under Streets-tiden att han även fick spela bas i Kansas och som gitarrist ropades legenden Steve Morse in, du vet han som numera huserar i Deep Purple. Mike Slamer gick vidare till Steelhouse Lane och Seventh Key (där även Billy Greer ingår) och även dom är sjukt bra. 
 

A:
If Love Should Go
Move On
One Way Street
Lonely Woman's Cry


B:
Everything Is Changing
Cold Hearted Woman
So Far Away
Blue Town
Fire


Producent: 
Neil Kernon 

Skivbolag:
Atlantic

STREETS:
Steve Walsh, keyboards, sång
Mike Slamer, gitarr
Billy Greer, bas, sång
Tim Gehrt, trummor

Trackback
RSS 2.0