LP: Voivod - Nothingface! (1989)



"Nothingface", den femte fullängdaren från Voivod, är tyvärr den enda Voivodskiva som jag har hemma. Jag har tidigare ägt "War and pain", "Rrroooaaaarrrr!!!" (världens bästa skivtitel?) och"Killing Technology" men har av okänd orsak, läs tillfällig sinnesförvirring, sålt iväg dom. De båda förstnämnda hade jag på vinyl, inköpta då de släpptes så det var originalpressar och inga i efterhand ihopkokade nyutgåvor, så du kanske förstår att jag grämer mig. Nåväl, det är väl ingen idé att gråta över det utan det är bara att bryta ihop och gå vidare.

Jaha, men vad är Voivod då? hör jag några välkammade AOR-fans där längst bak lite skrämt undra. Jo, det är ett jävligt bra (och jävligt märkligt om man ska vara ärlig) kanadensiskt band som spelar en alldeles egen, och väldigt kantig hybrid av thrash-, prog- och spacemetal. Flummigt? Jotack. Det låter som om ett gäng jazzskägg försöker spela thrash men inte riktigt lyckas hålla sig då de ibland mitt i låtarna börjar tokjamma och jazza loss, för det mesta helt slumpmässigt.



Ska man vara lite elak så utspelas ibland följande scenario: sången (framropad på halvdan engelska, franska är ju deras huvudspråk) går, en aning småfalsk, åt ett håll, basisten spelar invecklade basgångar som skulle gjort Geddy Lee avis, trummisen hackar fram aviga takter med konstiga start/stopp-partier och dubbeltramp medan gitarristen strösslar alltihop med de spretigaste och frijazzigaste C-moll F#7-ackord du hört.



Men på nåt konstigt sätt så funkar det och lyssnar du bara koncentrerat så kommer du att tas med på en resa till okända dimensioner samtidigt som "The Unknown Knows", "Nothingface", "X-Ray Mirror" och "Into My Hypercube" flyger fram och tillbaka mellan öronen. För huvudet måste nämligen vara helt tömt på tankar, fördomar, logik och annat gojs innan du kör igång din Voivod-session, du kan inte sitta och tänka "vad sjunger han om?, "rimmar verkligen det där?", "är det här refrängen?" eller "gitarrsolo? här?" för i Voivod-land är det andra lagar och regeler som gäller. Skitbra.
 
A:
"The Unknown Knows" 5:55
"Nothingface" 4:14
"Astronomy Domine" (Pink Floyd-cover) 5:30
"Missing Sequences" 5:49

B:
"X-Ray Mirror" 4:28
"Inner Combustion" 3:48
"Pre-Ignition" 5:11
"Into My Hypercube" 5:03
"Sub-Effect" 4:29

Producent:
Glen Robinson

Skivbolag:
Mechanic

VOIVOD:
Denis "Snake" Bélanger, sång
Denis "Piggy" D'Amour, gitarr
Michel "Away" Langevin, trummor
Jean-Yves "Blacky" Thériault, bas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0