2-LP: Steven Wilson - The raven that refused to sing... and other stories! (2013)



Stön. En komplett pisskass dubbelvinyl som jag av nån anledning kände mig sugen på att spontanköpa på nätet och vips var jag drygt 200 spänn fattigare. Pretentiös, navelskådande, skitviktig och flummig jävla jazzprogrock med den skitfula basisten från Kajagoogoo och den där jävla hippiegitarristen från överklassbandet The Aristocrats i sättningen. Den evigt flinande trummerjönsen Marco Minneman, som var en av sju som försökte bli medlem i Dream Theater, är också med på ett hörn och förstör precis varenda låt med sitt överlastade "jag-måste-spela-på-alla-pukor-och-cymbaler-hela-tiden-i-varje låt"-spel.


Bandledare Steven Wilson (som helt klart har problem med sig själv och sin självbild) har visst gjort sig ett namn på att vara den go-to guy när det gäller att mixa om gamla progskivor, han har de senaste åren gjort överlastade 5:1-mixar av både King Crimson och Jethro Tull. Men man önskar ju att han när han nu har lurat i ett skivbolag att han kan göra egen musik åtminstone kunde lägga 5 minuter på att... ja jag vet inte.. kanske skriva nåt som en avlägset påminner om en låt?



Ett löst sammanhållet konceptalbum om spöken och mardrömmar och visst får man mardrömmar av fisförnäm skit som "Luminol" (12 minuter av mitt liv jag aldrig får tillbaka), repetetiv dynga som "The Holy Drinker" (jojo, nog vill man dränka sig i helig sprit alltid när den låten är klar) och den näsan-i-vädret-stroppiga titelåten "The Raven that refused to sing""The Watchmaker" är också ett klart lysande exempel på skit som borde ha stannat i replokalen forever. Att sen en sån kändis som Alan Parsons (som jobbat både med Beatles och Pink Floyd) sen sätter sitt namn (och rykte) på sånt här skräp är inget annat än ett mysterium.

Fult omslag är det också med nån satans gapande måne på framsidan (nåns unge som målat den eller kanske jönsen Minneman?). Nä, jag säger bara tvi och fyfan och nu måste jag slänga på lite One Direction för att rensa öronen. Förresten, nån som vill ha den?  Jag bjussar på frakten vartsomhelst i världen bara jag blir av med skiten. Skicka ett mejl (försten fram får den) till [email protected] så är den din.

(skulle bara kolla om det är nån som verkligen läser hela inläggen, sorry for the hjärtsnörp

A:
"Luminol" 12:10

B:
"Drive Home" 7:37
"The Holy Drinker" 10:14

C:
"The Pin Drop" 5:03
"The Watchmaker" 11:42

D:
"The Raven That Refused to Sing" 7:57

Producent:
Steven Wilson, Alan Parsons

Skivbolag:
KScope

STEVEN WILSON:
Steven Wilson – sång, mellotron, keyboard, gitarr, bas
Guthrie Govan – gitarr
Nick Beggs – bas, Chapman Stick
Adam Holzman – keyboards
Marco Minnemann – trummor
Theo Travis – flöjt, saxofon

Kommentarer
Postat av: Robban

Jävligt bra platta och förbannat bra turné som följde och jag blev först lite rädd att du tappat progintresset men jag läste hela. Dessutom har jag bokat en resa till Holland för att se Mystery i oktober. Och i mars kommer Huis till Holland -> precis som någon bryr sig

2016-06-08 @ 21:55:25
URL: http://purpletheater.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0