LP: Helix - Long way to heaven! (1985)



Min one and only skiva från kanadensiska Helix. Har för mig att jag sett dom live här i Umeå minsann nångång på 80-talet. Antingen var dom förband till Europen eller så var dom ute på egen hand. Dom var bra då i alla fall vad jag kommer ihåg, har dock inte hört nåt från dom sen den här skivan. 
 
 
Helix har under årens lopp haft fler medlemmar än vad man kan räkna till och år 2009 ledsnade sångaren BrianVollmer på att hela tiden ha nytt folk kring sig och återförenade denna 80-talssättning av Helix, förutom gitarristen Paul Hackman som omkom i en bilolycka 1992.
 
 
Vid sidan av att hojta i Helix är Vollmer också sånglärare och lär ut sångtekniken Bel canto, nej, jag har ingen aning jag heller, läs mer här. Brent Doener har tillsammans med sin tvillingbrorsa Brian Doerner (ex-Saga) ett Supertramp tributeband vid namn "Crisis What Crisis", som du kan kolla upp om du nu vill det.
 

A:
The Kids Are All Shakin' (Hackman, Vollmer) - 3:48
Deep Cuts the Knife (Hackman, Bob Halligan, Jr.) - 4:01
Ride the Rocket (Halligan, Vollmer) - 3:24
Long Way to Heaven (Gray, Hackman, Vollmer) - 3:34
House On Fire (Hackman, Vollmer) - 4:15

B:
Christine (Doerner, Hackman, Vollmer) - 3:34
Without You (Jasmine's Song) (Doerner, Hackman, Vollmer) - 3:40
School of Hard Knocks (Doerner, Gray, Hackman, Vollmer) - 4:06
Don't Touch the Merchandise (Doerner, Vollmer) - 2:47
Bangin' Off-A-The Bricks (Doerner, Vollmer) - 3:15

Producent:
Tom Treumuth

Skivbolag:
Capitol

HELIX:
Brian Vollmer, sång
Paul Hackman, gitarr
Brent "The Doctor" Doerner, gitarr
Daryl Gray, bas
Greg "Fritz" Hinz, trummor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0