LP: Tormé - Official bootleg! (1987)



Nej, jag vet att jag sagt att jag inte köper liveskivor längre men jag kunde inte låta bli då den här LPn helt plötsligt uppenbarade sig på Discogs för 40 kronor. Gillar ju Bernie Tormé stökbrötiga gitarrspel och Frehley-släpiga sång. Inte den mest påkostade livedokumetnet som släpps, den är troligtvis inspelad på nån pub nånstans och har ett lite murrigt ljud men Bernies gitarr hörs loud and clear. Men det tonas tyvärr ut efter varje låt (ibland när det redan påbörjats en ny låt...), och det låter ju lite tokigt. Men den är kul att ha.



Sångaren Phil Lewis startade engelska bandet Girl som släppte två skivor och som hade en viss Phil Collen i sättningen. Girl höll ihop i två skivor sen drog Collen till Def Leppard och Lewis drog till Tormé och gjorde två fullängdare till + den här live:n då. Sen flyttade Lewis till USA och blev medlem i L.A Guns.

 
Är Onsala världens minsta skivbolag tro? Endast två släpp finns listade på Discogs: den här (men bara en CD-utgåva från 1997...) och så en live-LP med Ginger Baker, även den från 1987. 


A:
Frontline (B. Tormé)
Turn Out The Lights (B. Tormé)
Hardcore (B. Tormé, Lewis, Hellmann, Whitewood)
Star (B. Tormé)

B:
Burning Bridges (B. Tormé)
T.V.O.D. (Hellmann)
My Baby Loves A Vampire (B. Tormé)
New Orleans (Guida, Royster)
Love, Guns And Money (Lewis)

Producent:
Tormé

Skivbolag:
Onsala

TORMÉ:
Bernie Tormé, gitarr, sång
Phil Lewis, sång
Chris Hellmann, bas
Ian Whitewood, trummor

Kommentarer
Postat av: Robban

Phil Lewis hade dessutom den utomordentligt dåliga omdömet att bli ihop med Britt Ekland.

2017-03-26 @ 22:03:33
URL: http://purpletheater.blogspot.se/
Postat av: Anders

Hahaha, det hade jag ingen aning om! Tack för info!

2017-03-27 @ 07:12:15
URL: http://brm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0