LP: Black Sabbath - Sabbath bloody Sabbath! (1973)



Fullängdare nummer fem från Birminghams stoltheter. Tro´t eller eller ej men av de Sabbath-vinyler jag har hemma; "Live Evil", "Vol. 4" och "Master of reality", är det här den enda som jag köpt. De andra har jag fått av en kompis som rensade ut sina LP-skivor. Nej, Black Sabbath var inte mitt förstahandsval på 70- och 80-talet, det var KISS som gällde för mig.



Ofattbart vackert omslag målat av Drew Struzan, du vet han som gjorde omslaget till Alice Coopers "Welcome to my nightmare". Drew har även målat de klassiska filmaffischerna till Blade Runner, The Thing, Tillbaka till framtiden, E.T, First Blood, Star Wars och Indiana Jones-filmerna. Puh!



Omslaget föreställer två sidor av samma dödsögonblick. På framsidan lider han helvetets alla kval och har besök av fan och hans moster. På baksidan är det fridfullt värre med familjen samlad för ett sista farväl.



På uppviket leker Bill, John, Tony och Terence spöken. Läskigt!

  

A:
"Sabbath Bloody Sabbath" 5:45
"A National Acrobat" 6:16
"Fluff" 4:11
"Sabbra Cadabra" 5:59

B:
"Killing Yourself to Live" 5:41
"Who Are You?" 4:11
"Looking for Today" 5:06
"Spiral Architect" 5:29

* * *

* * *

Producent:
Black Sabbath

Skivbolag:
NEMS

BLACK SABBATH:
Ozzy Osbourne, sång, synthesizer
Tony Iommi, gitarr, piano, synthesizer, orgel, flöjt, säckpipa
Geezer Butler, bas, synthesizer, mellotron, flöjt
Bill Ward, trummor
.
GÄSTER PÅ SKIVAN:
Rick Wakeman, piano, Minimoog

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0