2-LP: Frank Zappa - Sheik Yerbouti! (1979)



Har gjort en genomgång av bloggen och till min förvåning upptäckt att jag missat/hoppat över/glömt/struntat i att blogga om en massa skivor. Har säkert skrivit om dom nångång i bloggens begynnelse för 10 år sen... Såhär kommer dom! Kanske då en gång till men det skiter jag i! Först ut; "Sheik Yerbouti ("Shake your booty", fattaru?) med fantastiske Frank Zappa. Den med hitlåten "Bobby Brown" som trots/tack vare den toksnuskiga texten till Zappas stora förvåning blev en jättehit här i Skandinavien. 



Av de 62 (!) skivor Zappa hann släppa under sin livstid är det här den bäst säljande.



Cigaretter, kaffe och sitta vid mixerbordet i studion. Frank Zappas tre favoritsaker i livet på en och samma bild.



Visste du att "Bobby Brown" är inspelad live? Inte jag heller.



Sången och mittendelen av gitarrsolot från en spelning i London, resten av gitarrsolot inspelat i Nurnberg nånstans. Klippa och klistra må jag säga, Zappa kallade det för xenochrony.

 

A:

"I Have Been in You" 3:33
"Flakes" 6:41
"Broken Hearts Are for Assholes" 3:42
"I'm So Cute" 4:27

B:
"Jones Crusher" 2:49
"What Ever Happened to All the Fun in the World" 0:33
"Rat Tomago" 5:17
"We've Got to Get into Something Real" 0:31
"Bobby Brown" 2:49
"Rubber Shirt" 2:45
"The Sheik Yerbouti Tango" 3:56

C:
"Baby Snakes" 1:50
"Tryin' to Grow a Chin" 3:31
"City of Tiny Lites" 5:32
"Dancin' Fool" 3:43
"Jewish Princess" 3:16

D:
"Wild Love" 4.09
"Yo' Mama" 12:36

Producent:
Frank Zappa

Skivbolag:
CBS

FRANK ZAPPA:
Frank Zappa – gitarr, sång
Davey Moire – sång
Napoleon Murphy Brock – sång
Randy Thornton – sång
Adrian Belew – gitarr
Tommy Mars – keyboards
Peter Wolf – keyboards
Patrick O'Hearn – bas
Terry Bozzio – trummor
Ed Mann – percussion
David Ocker – clarinet

* * *

* * *

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0