LP: Dag Vag - Palsternacka! (1980)



Jomenvisst, jag gillar Dag Vag och deras softa reggaerock skarpt och jag såg dom live redan 1981 (eller?) då dom spelade här i Umeå tillsammans med Ebba Grön. En skiva som jag fått av en polare som rensade ut sina vinyler och den är ju såklart löjligt bra. Förutom den massiva sommarhiten "Musik" finns här även den röjiga "Samma sak" och en reggae-fierad cover av Ebba Gröns "Vaskarubli" med hysterisk sång av Stig Vig.



Vill du ha mera reggae i din Dag Vag så rekommenderar jag att du slänger ett öra på de skönt gungiga kompositionerna "Rulla på", "Lång Väg", Tom" och "II D". Och slutligen, sitter du i ett nersläckt rum med plyschbyxor och myskuddar och knaprar röd flugsvamp så är den helflummiga avslutaren "Palstersnack" en perfekt låt att flyga iväg till.



Med i konvolutet hänger det även med en tecknad serie på fyra sidor som berättar historien om Dag Vag, killen som både namngett bandet och som tydligen skriver de flesta av orkesterns låtar.




 

A:
Musik
Rulla på
Låt det komma ut
Vaskarubli
Jag har drömt

B:
Samma sak
... Lång väg
Tom
II D
Palstersnack


Producent: 
Guran Selleri 

Skivbolag: 
Silence

DAG VAG:
Stig Vig, bas, sång
Tage Zalvadåre Dirty, trummor
Bedo Sedo, gitarr
ZilverZurfarn, gitarr



Trackback
RSS 2.0