LP: Faithful Breath - Skol! (1985)



"Skol" med Faithful Breath! Inköpt på Thrash Palace i Fjollträsk. Ett ruggigt utbud har dom men jag jag kan lugnt säga att priserna på begagnad vinyl är skyhöga jämfört med här i Umeå, hittade halva min skivsamling därnere och typ alla de skivorna kostade runt 200 spänn och uppåt. Alltså 200 kr för en begagnad LP, ofattbart att dom överhuvudtaget får nånting sålt. Men så hade dom back efter back efter back efter back efter back efter back efter back med vinylskivor också.

Dyrt som stryk alltså så jag köpte bara den här skivan, hade kunnat köpa mångdubbelt fler men då var det det där med priserna.... Den här kostade 70 spänn och det är ganska precis på gränsen vad jag är villig att pröjsa för en begad LP, om det är en dubbel-LP kan jag möjligen sträcka mig till 100-120 spänn men sen är det fan stopp. Kalla mig snål om du vill, men jag tänker ICKE betala 200-300 spänn för en begagnad vinylskiva, aldrig in my fucking life.



Nå, det här är alltså Faithful Breath, ett tyskt band som spelar taktfast och riffig heavy metal i Accepts anda. Stenhårt gitarrljud, klämmiga refränger och en ilsken sångare som låter lite som Udo, vad kan man mer begära? Svårt att tro att Faithful Breath en gång i tiden var ett progband som släppte två skivor med symfonisk prog innan dom gjorde helt om, drog på sig vikingahjälmar och började pumpa ut riffig heavy metal istället. Efter livesläppet eeeh, Live döpte dom om bandet till Risk och släppte sen fem skivor innan dom försvann för evigt ur musikhistorien.

Skulle vara kul att höra hur Faithful Breath lät då dom proggade på som värst och jag ska såklart försöka hitta Risk på vinyl också, men kostar dom 200 spänn styck eller mer är jag som sagt inte intresserad.
Djävulskt bra band, upptäck genast. SKOL!

 
A:
"Start It Up (Mikus, Düsterloh) 4:04
Double Dealer (Mikus, Dell) 3:36
Lady M. (Mikus, Dell) 2:31
Rock Rebels (Hönig, Düsterloh) 3:49
We Want You (Mikus, Düsterloh) 5:01

B:
Inside Out (Mikus, Dell) 3:38
Crazy In Metal (Mikus, Düsterloh) 4:06
Backstreet Heroes (Hönig, Dell) 3:36
Skol (Mikus, Düsterloh, Dell) 4:42

Producent:
Faithful Breath, Gerd Rautenbach

Skivbolag:
Ambusch

FAITHFUL BREATH:
Heinrich Mikus, gitarr, sång
Thilo Herrmann, gitarr
Peter Dell, bas
Jürgen Düsterloh, trummor

Kommentarer
Postat av: Robban

Tycker du Thrash Palce är dyrt? Testa då St. Eriksplans skivhandel på Rörstrandsgatan (http://www.yelp.se/biz/skivor-stockholm) där har de rariteter och de vet att ta betalt det kan jag säga. Jag har Back On My Hill med Faithful Breath som låter minst sagt annorlunda gentemot deras metalliska skivor. Denna kan du hitta för 250 kr skulle jag gissa. Första plattan är SVINDYR. Det är inte att vara snål att sätta en prisgräns, det är smart men utbudet blir tyvärr väldigt begränsat. Jag köpte Råg I Ryggen för 9.95 kr i början på 80-talet idag går den för 2000 kr. Sjukt är det. Idag var en kille och handlade en 60-talsplatta på skivaffären i Ängelholm, den kostade 2950 kr som han hostade upp utan att blinka.

2014-12-27 @ 20:21:51
URL: http://purpletheater.blogspot.se/
Postat av: Anders

Jeez, jag skulle aldrig kunna sova mer om jag hade shoppat en LP för 2950 spänn!! Jo, det blir lite begränsat utbud och man får leta länge innan man hittar sina önskeskivor kan jag säga! Men letandet är ju halva nöjet så... Ska alltså inte leta upp St. Eriksplans skivhandel nästa gång jag är i Sthlm, tack för the heads up!

2014-12-29 @ 16:24:55
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Robban

Första gången jag kollade St. Eriksplans skivhandel, hette den Råsunda Skivhandel och låg i Solna. Vi gick in och kollade och h-e vilka plattor han hade, men priserna var därefter. Jag är beredd att gå betydligt högre än dig, men även med min gräns så var det alldeles för dyrt för det som var av intresse för mig. Det var då vi såg en skivback bredvid disken där det stod Rariteter. OK så det vi precis bläddrat igenom var alltså INTE rariteter!?!? I raritetsbacken stod ett antal skivor jag aldrig sett tidigare, men prislappen började väl kring 750 kr och de flesta låg på 1500 kr och uppåt. Inget för mig men j-t kul att kolla och bläddra i. Har faktiskt köpt två plattor där men i lite annan prisklass.

2014-12-29 @ 16:39:38
URL: http://purpletheater.blogspot.se/
Postat av: Hardkåre

dyrt ja ossv...och jag blir lite "avtänd" på något sätt när man ser att nästan allt finns ingen sport i att hitta det liksom.

Jag hade förresten köpt den där Skol för 20-30 kr på Hot Records Solna typ 2012, men omslaget var lite sönder och musiken inte så fantastisk. Sålde den förra året till Bulgarien för 5 Euro

2015-02-03 @ 15:06:29
URL: http://backinblack.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0