LP: Budgie - In for the kill! (1974)


 
Budgies fjärde fullängdare var jag såklart bara tvungen att köpa då jag såg att "Crash Course in Brain Surgery" fanns med på låtlistan, såklart mest därför att Metallica gjort en ganska klämmig cover på den på "The $5.98 EP: Garage Days Re-Revisited" och jag ville höra originalet. Van Halen har en gång i tiden också dunkat ut en Budgie-cover, lyssna här på deras spattiga version av "In for the kill". Med såna storheter som fans så borde väl skivan vara kalasbra?
 


Njae, både ja och nej. Den börjar i alla fall hur bra som helst med "In for the Kill" och så "Crash Course in Brain Surgery" Sen blir det jättekonstigt för "Wondering What Everyone Knows" är en lägereldsballad med bongotrummor... 10-minutaren "Zoom Club" är sen egentligen bara ett jääätttelångt gitarrsolo så nej.

På B-sidan blir detyvärr riktigt jävla dåligt. "Hammer and Tongs" är Led Zeppelin-blues rakt av och du vet vad jag tycker om sånt. Förskräcklig. "Running from My Soul" är ännu sämre, om jag nånsin börjar gilla sån här jävla gubb-blues har du min tillåtelse att putta mig från ett hustak. Sämre än sämst och det kliar över hela kroppen av obehag. Den avslutande "Living on my own" är lite bättre då det låter inte så lite Rush om den men då är det såklart försent och jag har tappat intresset totalt. 20 spänn nästan i sjön.

A:
"In for the Kill" 6:32
"Crash Course in Brain Surgery" 2:39
"Wondering What Everyone Knows" 2:56
"Zoom Club" 9:56

B :
"Hammer and Tongs" 6:58
"Running from My Soul" 3:39
"Living on Your Own" 8:54

Producent:
Budgie

Skivbolag:
MCA

BUDGIE:
Burke Shelley - bas, sång
Tony Bourge - gitarr
Pete Boot - trummor

* * * 

* * *

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0