LP: Blue Öyster Cult - Fire of unknown origin! (1981)



Helt genomfantastisk platta med Blue Öyster Cult som jag försökt få tag på i typ 30 år. 30 år?! Jo, för först måste man ju komma ihåg att leta efter den när man nu är ute på skivmässor och loppisar och inte komma på det när man kommit hem... Och så underlättar det såklart om man vet vad skivan heter.



Den här skivan hade jag nämligen fått på kasettband av en kompis i början av 80-talet, problemet var bara att han inte visste vilken BÖC-skiva det var och på kassetten stod det bara "Blue Öyster Cult" skrivet med tusch... Han hade bara kopierat sin kassett och gett till mig. Och på den tiden så fanns ju inget sånt där internet, visste man inte vad skivorna hette så var man helt rökt.



Men till slut luskade jag reda på vilken skiva det var (tack internet) och kom även ihåg att leta efter den på  loppis- och skivmässor. Och efter MYCKET letande - det här var innan jag upptäckte Discogs... - hittade jag den till slut på vinyl. 



 
En galet bra skiva producerad av legenden Martin Birch.
 

A:
Fire of Unknown Origin
Burnin' for You
Veteran of the Psychic Wars
Sole Survivor
Heavy Metal: the Black and Silver

B:
Vengeance (The Pact)
After Dark
Joan Crawford
Don't Turn Your Back

Producent:
Martin Birch

Skivbolag:
CBS

BLUE ÖYSTER CULT:
Eric Bloom, sång, gitarr
Donald "Buck Dharma" Roeser, gitarr, sång
Allen Lanier, keyboards, gitarr
Joe Bouchard, bas
Albert Bouchard, trummor

* * *

* * *

Kommentarer
Postat av: Robban

Galet bra skiva, och lilla jag såg dem live just 1981. Galet bra även live. Och här är en låt som framkallar rysningar, och gitarrsolot borde få Nobelpriset. Fy f-n vad bra!
https://www.youtube.com/watch?v=7pFdkkjGiEs

2017-04-02 @ 22:13:15
URL: http://purpletheater.blogspot.se/
Postat av: Anders

Ja jäklar vilket solo!! Såg BÖC nere på SRF för några år sen, lite grann sådär på avstånd sittandes i en grässlänt med en flottig tallrik i knät. Man kanske skulle ha dumpat tallriken och gått längst fram närmast scen och betygat sin vördnad?

2017-04-03 @ 07:32:02
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Robban

En sak som är rolig med BÖC är att de är mästare på att improvisera sin setlist. De kan byta ut i princip 7-8 låtar från en kväll till nästa. Riktigt bra band trots att de är ganska anonyma bland den stora massan, inte som Purple, Sabbath, Heep etc.

2017-04-03 @ 08:03:15
URL: http://purpletheater.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0