Film på DVD: A mighty wind! (2003)



Alltså, jag dööör! Kolla på dom! Visst känner du igen Spinal Tap-killarna där till vänster i rött? Helt fantastisk fejkdokumentär om tre mer eller mindre avdankade folkmusikgrupper... 

 
..."The Folksmen"...
 


..."The New Main Street Singers"...
 


 och duon "Mitch & Mickey" som samlas för att göra en hyllningskonsert till sin avlidne manager. Ligger på min Topp 10-lista över världens bästa filmer och tillsammans med "Evil Dead 2" den film jag sett ett tvåsiffrigt antal gånger. Jo, faktiskt. Sjukt kul och jag skrattar mig fortfarande tårögd åt de subtila dårskaperna som kommer på pärlband filmen igenom.

 
Regisserad av Christopher Guest som spelade Nigel Tufnel i Spinal Tap och som här spelar den banjospelande Alan Barrows i den lätt bedagade trion The Folksmen. Jamen herregud, jag döööör! Kolla på dom!



Kan inte ens se trailern utan att ögonen börjas tåras av skratt.

Laurie Bohner: I learned to play the ukulele in one of my last films, "Not-So-Tiny Tim".
 
 
 Christopher Guest, eller Christopher Haden-Guest, 5th Baron Haden-Guest som hans fullständiga namn lyder, han är nämligen lord i verkliga livet (och gift med Jamie Lee-Curtis), är ett klockrent geni! Kolla gärna in "Waiting for Guffman", "Best in Show", "For Your Consideration" och "Mascots" som Christopher också regisserat.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0