LP: Ian Gillan Band - Scarabus! (1977)



Tredje och sista skivan från Ian Gillan och hans jazzrockiga Ian Gillan Band. Efter tre skivor som inte sålt ett skvatt fattade Ian vad resten av världen vetat och velat sedan 1973 då han hoppade av Deep Purple: herr Gillan ska sjunga hårdrock, inte jazzrock och han han tog med sig polaren Colin Towns till sitt nästa band, det mäktiga Gillan!



Trivia: Om du tycker att du känner igen sångmelodin så har du alldeles rätt. Gillan återanvände den till "Disturbing the priest" som finns på skivan "Born again", du vet från när Gillan var sångare i Deep Sabba... jag menar Black Purpl... Black Sabbath. Ännu mer trivia: Det Gillan-frontade Sabbath körde "Smoke on the water" som extranummer. Weird.



Nåväl, den här skivan är såklart hur bra som helst om man gillar småtrixig och småflummig jazzrock och som tur är gör jag det. Och hur kan man inte gilla sångaren Ian Gillan?

 
A:
"Scarabus" 4:53
"Twin Exhausted" 4:08
"Poor Boy Hero" 3:08
"Mercury High" 3:31
"Pre-release" 4:22

B:
"Slags to Bitches" 5:09
"Apathy" 4:19
"Mad Elaine" 4:15
"Country Lights" 3:16
"Fool's Mate" 4:19

Producent:
Ian Gillan Band

Skivbolag: 
Island

IAN GILLAN BAND:
Ian Gillan, sång
Colin Towns, keyboard
John Gustafson, bas, sång
Ray Fenwick, gitarr, sång
Mark Nauseef, trummor

***

***

Kommentarer
Postat av: Robban

Den dubbel-liven du skriver om släpptes faktiskt som två enkelskivor i Japan. Släpptes senare som dubbelvinyl i resten av världen. Japanoriginalen kostar en hel del, men dubbelvinylen kan du lätt hitta för under en 50-lapp. Har klistrat ihop en liten sammanfattning från en Deep Purple discography och bifogar nedan

http://www.ladda-upp.se/bilder/oxqliqtebczkro/

2013-06-23 @ 12:20:20
URL: http://purpletheater.blogspot.se/
Postat av: Anders

Men herregud va schysst! Det är precis det här jag gillar med att ha en nördig skivblogg! Man kommer i kontakt med, och får värdefull bonusinfo från, likasinnade. Tack så mycket, Robban!

2013-06-23 @ 14:11:12
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Henrik

Har du hört likheterna mellan låtarna Scarabus och Black Sabbaths Trashed? Samma sångare på bägge och kanske vet du historien bakom? Varför överlät Gillan melodin till detta alkoholstinna mästerverk?

2013-07-01 @ 21:49:40
Postat av: Henrik

Nä, nu slarvade jag bort mig själv bland titlarna, det är naturligtvis Disturbing the Priest från samma platta jag tänker på!

2013-07-01 @ 21:55:06
Postat av: Anders

Jo, jag har både läst om och hört om det, Gillan har sagt följande i en intervju med Classic Rock magazine:

CRM: Talking about the song Scarabus, you cherry-picked a little bit of it for Disturbing The Priest, a song you recorded when you were a member of Black Sabbath, didn’t you?

Gillan: Oh, you noticed? Exactly. ‘Leg of dog and lizard’s eye, Come into the wizard’s lair…’ Perfect for Sabbath, wasn’t it?

Skön kille Gillan, som verkar ta det där med att vara rockstjärna på ett soft vis.

Snäll är han också, läste att han tyckte de övriga medlemmarna i Ian Gillan Band var så taskiga mot keyboardkillen Colin Towns (mobbade och retade honom) att Gillan helt enkelt sa: nej, nu tycker jag att ni är så taskiga mot Colin så nu lägger jag ner bandet och tar Colin med mig! Och så bildade han bandet Gillan med Towns. True story.

2013-07-03 @ 10:26:03
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: GeorgVanHalen

Jag fick tag på skivan innan "Ian Gilla Band - Clear Air Turbulence" för några dagar sedan. Det här albumet, dock på CD, kommer nog hamna i samlingen snart det med!

Ian Gillans påhitt utanför Deep Purple är av varierade stilar och varierad kvalitet. Det finns dock en rad guldkorn som förtjänar betydligt mer ljus.

Men jag håller med om bandnamnet här.. "Gillan" är bra mycket snyggare och catchigt!

2014-09-01 @ 12:02:15
URL: http://georg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0