2-LP: Watain - Lawless darkness! (2010)



Skämsmössa på! Har bara hört några spridda toner från denna svenska trio tidigare och helt avfärdat dom då det var alldeles för slingriga gitarrslingemelodier för min smak. Nä, för jag vill ha min blackmetal så rak och krossande som möjligt, alltså precis som Marduk spelar den.



Men man får väl ändra sig? För efter att ha läst ett helt gäng glödande positiva recensioner så tar jag alltså på mig skämsmössan och ställer mig skamsen längst bak i den långa kö som hyllar Watain. Sataniskt bra.





Bäst: "Death's Cold Dark" (dubbeltrampet!), "Reaping Death" (Slayer-gitarrsolot!), "Four Thrones", "Lawless Darkness" (kolsvart instrumental folkvisa), "Total Funeral" (thrashmetal!) och avslutande 14-minuterskolossen "Waters of Ain" som täcker hela D-sidan.
Sämst: att jag inte upptäckt Watain förrän nu.



I denna fetavinylutgåva följer det även med ett 24-sidigt texthäfte med sjukt snygga teckningar. Och eftersom det här är en limiterad utgåva på 2500 ex så måste du lägga på en rem om du vill ha en llikadan.









Längst in på respektive skiva är det i vinylen ristat följande text, en text per skivsida: "To the wanderers of forbidden paths","To the Gods of lawless darkness","To the fire of the lawless will" och längst in på sidan D; "To the death". Pete Hemkamp från sorgligt saknade Angelcorpse har förresten skrivit texten till "Total Funeral"



En JÄTTESTOR men tyvärr helt onödig affisch medföljer också. Vad ska jag med den till?


A:
Death's Cold Dark
Malfeitor
Reaping Death

B:
Four Thrones
Wolves Curse
Lawless Darkness (Instrumental)

C:
Total Funeral
Hymn to Qayin
Kiss of Death

D:
Waters of Ain

Producent: 
Watain, Tore Stjerna 

Skivbolag: 
Season of Mist

WATAIN:
Erik "E" Danielsson, sång, bas
Håkan "H" Jonsson, gitarr
Pelle "P" Forsberg, trummor

GÄSTER:
Carl McCoy (Fields of the Nephilim), sång i slutet på "Waters of Ain".
Trackback
RSS 2.0