2-LP: Watain - The wild hunt! (2013)



Watains nya skiva "The Wild Hunt", två feta 180-grammare i snyggt gatefold-omslag har jag såklart shoppat! Kusligt omslag målat av polacken Zbigniew M. Bielak som är en minst sagt talangfull kille som även gjorde omslaget till föregående "Lawless darkness".



Då jag tokdiggar "Lawless darkness" hade jag förhoppningar av bibliska mått på denna uppföljare, men när jag läste (innan jag lyssnat på skivan) i en recension att Watain gjort en "Metallica" och "utvecklat" sitt sound blev jag såklart lite orolig. Hur skulle nu det här låta? Och vad hör jag? En ballad? Ren sång av Erik? Kvinnosång? Körer? Fiol? Dragspel? MEN VAD ÄNDA IN I HELV....



Ödesmättat, svartvitt uppvik.



Alla texter på nästa uppvik.



Men nu när jag lyssnat lite mer och jag har lugnat ner mig ett par hekto låter det lite bättre. En fläckvis bra skiva som nog ska närmas med lite försiktighet. Varför skivan heter "The wild hunt"? Vad heter målningen på Bathorys skiva "Blood Fire Death" tror du? Jo, "The wild hunt" eller "Åsgårdsreien" på norska, ser ut så här och är målad av den norske konstnären Peter Nicolai Arbo. "The wild hunt" var i folktron ett följe av övernaturliga väsen som man trodde var Oden som nattetid var på jakt efter skogsrået genom skogar och över himlen.
 
A:
Night Vision 3:39
De Profundis 4:33
Black Flames March 6:21
All That May Bleed 4:36

B:
The Child Must Die 6:04
They Rode On 8:43

C:
Sleepless Evil 5:38
The Wild Hunt 6:21
Outlaw 5:07

D:
Ignem Veni Mittere 4:39
Holocaust Dawn 7:07

Producent:
Tore Stjerna

Skivbolag:
Seasons of Mist

WATAIN:
Erik Danielsson, sång, gitarr, bas
Håkan Jonsson, trummor
Pelle Forsberg, gitarr

Staffan Winroth, dragspel, fiol
Anna Norberg, sång på "They Rode On"

Kommentarer
Postat av: Kyrkråttans "Gode" Man

Det här är en skiva som växer & förändras för varje genomlyssning..sakta men säkert. kan bara hoppas att den gör det för dig med.. ha en fortsatt bra vecka!

2013-09-24 @ 17:48:50
Postat av: Christofer

Håller med dig. "Fläckvis bra" var ett utmärkt sätt att beskriva skivan.

2013-09-26 @ 18:50:10
URL: http://ffavs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0