LP: Peter Gabriel - So! (1986)



Bläddrade igenom LP-hyllan häromsistens och försökte packa ihop skivorna lite, har nämligen köpt en hel drös nya, fina vinyler som jag måste försöka klämma in i min redan nu överfylla hylla. Och vad hittar jag då, inklämd mellan Frehley´s Comet och Genesis om inte Peter Gabriels mångmiljonsäljande soloskiva "So"

Vet inte om det är nån som minns det men för ett tag sen så fick jag en back med gamla LP-skivor av en polare för ett tag sen där jag bland annat plockade ut skivor med LARD, U2, Europe och Dare innan jag lät resten gå till de sälla jaktmarkerna, alltså till loppis. Tydligen så plockade jag även ut den här skivan, stoppade snyggt och prydligt in den i hyllan och glömde bort den. Tokigt!



Vet inte riktigt vad jag ska säga om det här, inte riktigt min kopp te, men "Sledgehammer" är helt klart en bra låt med en rasande cool video men resten? Nja... "Sledgehammer" är förresten MTV:s mest spelade musikvideo nånsin. Ett rekord som aldrig kommer att slås då MYV numera mest visar högintellektuella program som "Teen mom" och "Geordie Shore"...



Men den här skivan sålde ju ett gigantiskt antal miljoner ex världen över och "Dont give up", som Gabriel sjunger tillsammans med Kate Bush, blev ju en hejdundrande hit världen över så vad vet jag?
 
A:
"Red Rain" 5:39
"Sledgehammer" 5:12
"Don't Give Up" 6:33
"That Voice Again" 4:53

B:
"In Your Eyes" 5:27
"Mercy Street" 6:22
"Big Time" 4:28
"We Do What We're Told (Milgram's 37)" 3:22
"This Is The Picture (Excellent Birds)" 4:25

Producent:
Daniel Lanois, Peter Gabriel

Skivbolag:
Charisma

PETER GABRIEL:
Peter Gabriel, sång, piano
Tony Levin, bas
David Rhodes, gitarr
Jerry Marotta, trummor (#1, 8)
Manu Katché, trummor (#2, 3, 4, 5)
Stewart Copeland, hi-hat (#1), trummor (#7)
Daniel Lanois – guitar (#1, 2, 4, 7, 9)
Kate Bush, sång (#3)
Larry Klein, bas (#5, 6)
Youssou N'Dour, sång (#5)
Jim Kerr, kör (#5)
Bill Laswell, bas (#9)
Nile Rodgers, gitarr (#9)
Laurie Anderson, sång (#9)

Kommentarer
Postat av: Susanna Maria J

Bra tycker jag :)

2014-08-30 @ 17:07:07
URL: http://oslofru.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0