LP: City Boy - The day the earth caught fire! (1979)



City Boy. En grupp som jag aldrig hört tidigare och vars skivor jag ALLTID bläddrat förbi när jag stött på dom på loppisar och skivmässor. Men nu är det slut med förbibläddrandet för det här var nämligen alldeles fantastiskt bra! Prog-poppig AOR som doftar ELO, Styx, Kansas, Trillion, Boston, ABBA och Queen och med inte mindre än tre lead-sångare. Fantastiskt bra, lyssna på titellåten nedan om du inte tror mig.



Som vanligt producerat (han producerade CB:s fem första album) av den då ganska okände Robert John Lange som senare detta år skulle bli "Mutt" med hela världen då han producerade "Highway to hell" med AC/DC. Gitarristen Mike Slamer är numera en rutinerad studioräv och om du är det allra minsta intresserad av melodiös hårdrock måste du kolla upp banden Streets och Seventh Key som Slamer har tillsammans med Billy Greer och Steve Walsh från Kansas.
 
A:
The Day The Earth Caught Fire Mason, Thomas, Slamer
It's Only The End Of The World Mason, Lange, Ward, Broughton
Interrupted Melody Mason, Thomas, Slamer
Modern Love Affair Mason, Thomas, Slamer
New York Times  – Mason, Broughton

B:
Up In The Eighties Mason, Thomas
Machines Mason, Slamer, Ward
Ambition:
I. Ambition Mason, Slamer, Broughton
II. Me And My Tarot Mason, Thomas, Broughton
III. Rev-On (The Crunch) Mason, Thomas, Lange, Ward, Broughton
IV. The End (Came Easy) Mason, Broughton

Producent:
Robert John Lange

Skivbolag:
Vertigo

CITY BOY:
Lol Mason - sång
Steve Broughton - sång
Chris Dunn - bas
Mike Slamer - gitarr
Max Thomas - keyboards
Roy Ward - trummor

* * *

* * *

Kommentarer
Postat av: Robban

Lite ojämn men en del riktiga höjdare inte minst titellåten. Du borde även kolla upp Seventh Key som jag vet City Boy-fansen älskar. Det är City Boy-gitarristen Mike Slamer tillsammans med Billy Greer från Kansas. Apropå titellåten här har du en cover med väldens bästa norrman och det vet i f-n om den inte är bättre än originalet -> https://www.youtube.com/watch?v=nLsYjdRnLfg

2016-08-13 @ 06:50:29
URL: http://purpletheater.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Jo jag vet att Seventh Key är kanonbra och att Mike Slamer är med där, jag skrev ju precis det här ovan. 😁

2016-08-13 @ 08:21:29
Postat av: Robban

Varför skulle jag läsa HELA texten??? Det är ju dumt eller hur? Bättre att påpeka det som redan står. Fan det märks att man börjar bli gammal. Då får du kolla mitt senaste inlägg i min blogg om David Minasian, fy f-n vad bra. Hoppas inte du skrivit om honom också ;-)

2016-08-13 @ 09:52:57
URL: http://purpletheater.blogspot.se/
Postat av: anders

Hahaha, det är lugnt! Jösses, vad Jorn-covern var trogen originalet.

2016-08-13 @ 15:52:42
URL: http://brm.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0