LP: Rainbow - Rising! (1976)



Halvhyfsad andraskiva från Rainbow. Jag skojar givetvis, det här är ju en jätteklassiker.
Omslaget målat av Ken Kelly som samma år även hann med att göra omslaget till KISS "Destroyer".

 
Inspelad på mindre än en månad och med bara sex låtar, men oj vilka låtar! Första och sista skivan med Jimmy Bain och Tony Carey i sättningen som på den följande "Long live rock´n´n roll" var utbytta till Bob Daisley och David Stone.



A:
Tarot Woman 5:58 
Run With the Wolf 3:48 
Starstruck 4:06 
Do You Close Your Eyes 2:58 

B:
Stargazer 8:26 

A Light in the Black 8:12

Producent:
Martin Birch


Skivbolag:
Polydor


RAINBOW:
Ronnie James Dio, sång
Richie Blackmore, gitarr
Jimmy Bain, bas
Tony Carey, keyboards
Cozy Powell, trummor

Kommentarer
Postat av: Robban

Kunde varit världens bästa skiva genom alla tider i hela vrälden (som Brasse skulle sagt) . Byt ut Do You Close Your Eyes mot Gates Of Babylon så är detta ett faktum. Denna skiva är ändå så sinnessjukt bra att man baxnar. En av skivorna jag spelat mest. Blackmore toppar här och ligger på en nivå ingen annan varit i närheten av (låtskrivare/gitarrist). Jag skrattar så högt när folk drar referenser till att de låter som Rainbow omkring 1976. INGEN har varit i närheten av Rainbow och låtit så här. Dio -> wow, Carey -> wow, Powell -> wow och sen gitarrguden framför alla andra, kan knappast bli bättre. Tyvärr fick jag aldrig se detta live :-(((

2017-01-04 @ 10:07:46
Postat av: Anders

Sant så sant. Spelade denna sättning i Sverige tro? 1976 var jag 12 år och hade precis upptäckt KISS så Rainbow med klassiska influenser och med texter om "Tarot woman" och "Stargazer" var en aning för invecklat för mig då. Hade fullt sjå med KISS stånka-stånka texter. Lovar att hängpukan som Cozy har på baksidesbilden är större än hela mitt trumset.

2017-01-04 @ 14:42:24
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Robban

De spelade i september 1976 både i Stockholm och Köpenhamn. De skulle även spelat i Lund men regnbågen fick inte plats. Även september 1977 var de i Sverige, Stockholm och Göteborg samt även tre datum i Danmark. Men jag såg dem två gånger 1980 med Cozy Powell dock med Bonnet istället för Dio.

2017-01-04 @ 17:44:26
Postat av: Anders

Sett Rainbow två gånger?! Jösses! Imponerande. Min första konsertresa ner till sthlm ever var -83 tror jag, då var det ozzy/whitesnake på hovet. Men jag såg heavy load här i umeå nåt år tidigare, det är väl också ganska tufft?

2017-01-04 @ 18:38:13
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Robban

Jag har inte sett Rainbow två gånger, jag har sett dem 7 gånger -> 2x1980, 1981, 1982, 1983, 1984 samt 1995. Tyvärr med Joe-Lynn Turner de flesta gångerna.

2017-01-04 @ 20:51:44
Postat av: Robban

Jag skrev tidigare att jag sett Rainbow 1984, vilket var helt fel, såg dem 2 gånger 1983. Fick kolla bland gamla tidningsklipp. Rainbow har jag alltså sett följande gånger:

Rainbow - Köpenhamn, Falkoner Teatret, 1980-01-20 (Support act: The Katchies)

Rainbow – Malmö, Folkets Park, 1980-08-09 (Support act: Touch) (Uppvärmningsgig för Monsters Of Rock och här spelade de Stargazer ;-)))

Rainbow – Köpenhamn, Bröndbyhallen, 1981-06-05 (Support act: Dynamo)

Rainbow – Köpenhamn, Bröndbyhallen, 1982-11-05 (Support act: Girlschool)

Rainbow – Göteborg, Scandinavium, 1983-09-30 (Support act: Lita Ford) (Och här skippade de Stargazer de j-a :-((( 

Rainbow – Köpenhamn, Falkoner Teatret, 1983-10-05 (Support act: Lita Ford)

Rainbow – Köpenhamn, KB-Hallen, 1995-10-06, (Support act: Milky)

Sen av någon j-a anledning missade jag Rainbow 1996 i Göteborg med Freak Kitchen som förband, och bara några veckor senare i Köpenhamn med Mercyful Fate och Pretty Maids som förband.

2017-01-04 @ 21:26:25
Postat av: Anders

Men. Herre. Gud. Jag bor på fel ställe.

2017-01-04 @ 22:02:09
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Robban

Att bo i södra Sverige på 80-talet med både Lund, Malmö och Köpenhamn var fantastiskt. Säkert två gånger i månaden var man på konsert. Rainbow, Gillan, Whitesnake, Scorpions, Def Leppard, Black Sabbath, Ozzy, AC/DC, Iron Maiden, Judas Priest, Uriah Heep mfl. mfl.

2017-01-05 @ 00:03:32
Postat av: Anders

Att bo i norra Sverige på 80-talet med både Skellefteå, Örnsköldsvik och Lycksele var fantastiskt. Säkert två gånger per år var man på konsert. Jerry Williams, Lili & Sussi, Trance Dance, Shakin´ Fredrik, mfl mfl. :)

2017-01-05 @ 11:08:33
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Robban

Hahahahaha. Alla de du nämner missade jag. Eller var det kanske en frågan om att prioritera?

2017-01-05 @ 16:23:02
Postat av: Per

Hej alla, jag kör en chansning. Är faktiskt på jakt efter ett av Rainbows förband 1980. Som någon kommenterade här ovan "Malmö, Folkets Park, 1980-08-09 (Support act: Touch)". Försöker få fatt på Touch's setlist från denna spelning. Någon som har otroligt bra minne? En bootleg av spelningen? Etc etc. Otroligt tacksam för alla förslag. Och ja - jag inser att senaste posten var 1,5 år sedan, men den som inte prövar vinner inget. Eller något liknande. Och tyvärr är jag själv för ung för att ha sett Rainbow på den gamla goda tiden - men Rising kan vara en av världens 3 bästa skivor någonsin!

2018-07-23 @ 20:42:24
Postat av: Anders

Men halloj! Tack för kommentaren! Har surfat runt lite på internet och letat Touch-info men har än så länge gått bet. Trodde att setlistan skulle finnas på sajten setlists.fm (Rainbows låtlista finns där, https://www.setlist.fm/setlist/rainbow/1980/folkets-park-malmo-sweden-6bd652c2.html). Enligt den sidan var det visst 5 st. "setlist.fm-users" som var där och såg Rainbow 1980, du kanske kan höra med nån av dom, surfa dit och fråga vetja! Hoppas du hitta vad du söker! Och kolla in startsidan på min blogg, uppdaterar fortfarande!

2018-07-23 @ 22:52:42
URL: http://brm.blogg.se
Postat av: Per

Tjena Anders. Setlists.fm sajten hittade jag kvickt men ingen framgång där. Får pröva att kontakta de som var där och se om man kan få napp. Anledningen till att jag Jagar Touch's setlist är att jag har en god vän som håller på och skriver en bok om nwobhm där Castel Donington giget kommer medverka i ett kapitel (och därmed även Rainbow, när vi nu kommenterar deras Risingplatta). Bandet (Touch) själva har inget minne av sin setlist från Donington, men kom ihåg att spelningen i Malmö var identisk. Tydligen skall detta gig vara bootleggat, men ingen i bandet har ngt ex eller tillgång till det hela. Är därför jag försöker hjälpa John att försöka jaga rätt på detta. Annars är ju Rainbow av betydligt större intresse än Touch :)

Ska hålla koll på din blogg - bra musik uppskattas alltid :)

Tack!

//Per

2018-07-24 @ 10:15:46
Postat av: gottbndkiq

Film- och Musikbloggen! -
gottbndkiq http://www.gj57v5j1ı5k55224e5hgaxk5w16r4dk5s.org/
[url=http://www.gj57v5j1ı5k55224e5hgaxk5w16r4dk5s.org/]ugottbndkiq[/url]
agottbndkiq


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0