LP: Tom Petty - Full moon fever! (1989)



Tom Petty halkade jag in på via Traveling Wilburys, hade aldrig hört nåt med honom före det. Så när jag fick veta att min idol Jeff Lynne skulle skriva låtar till och producera den här skivan, Pettys första soloalbum, så var det ju bara att köpa den direkt när den släpptes. Alltså, hur dålig kan den vara då Jeff Lynne skrivit låtarna, tänkte jag?



Nä, precis. Den är ju såklart hur bra som helst, fem av tolv spår är skrivna med Lynne.
 


En indian på innerpåsen. På andra sidan är det texter. Observera att det på tipin står "TP", fniss!
 


Gästar den här skivan gör ingen mindre än Wilbury-kompisen George Harrison...



... och Roy Orbison som körar på "Zombie Zoo".

 
Tyckte den här var så bra att jag köpte Pettys två följande skivor "Into the great wide open"
och "Wildflowers" av bara farten men sen tappade jag intresset för ringande Rickenbackers.
RIP Tom Petty.
 

A:
Free Fallin' 4:14
I Won't Back Down 2:56
Love Is a Long Road 4:06
Face in the Crowd 3:58
"Runnin' Down a Dream 4:23

B:
I'll Feel a Whole Lot Better 2:47
Yer So Bad 3:05
Depending on You 2:47
The Apartment Song 2:31
Alright for Now 2:00
A Mind With a Heart of Its Own 3:29
Zombie Zoo 2:56
 
Producent:
Tom Petty, Jeff Lynne, Mike Campbell

Skivbolag:
MCA 

TOM PETTY:
Tom Petty, sång, gitarr, keyboards
Mike Campbell, gitarr, bas, mandolin, slide, dobro, keyboards
Jeff Lynne, bas, gitarr synthesizer, piano, keyboards, kör
Phil Jones, trummor

GÄSTER PÅ SKIVAN:
George Harrison, gitarr och kör på "I Won't Back Down"
Jim Keltner, trummor på "Love Is a Long Road"
Benmont Tench, piano på "The Apartment Song"
Howie Epstein, kör på "I Won't Back Down" and "Love Is a Long Road"
Roy Orbison, kör på "Zombie Zoo"

***

***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0