2-LP: Thin Lizzy - Live and dangerous! (1978)
Och här kommer "Live and dangerous", en klassisk liveplatta från Thin Lizzy. Eller nja, det där med "Dangerous" är nog sant men så mycket "Live" är den då inte. Skivans producent Tony Visconti har nämligen sagt att: "this album was 75% recorded in the studio". WTF?
Det började med att Thin Lizzy fick en mindre hit med "Bad Reputation" som producerades av just Tony Visconti, och dom ville sålkart gärna jobba med honom igen. Men mr Visconti var en upptagen herre där i slutet av 70-talet, han hade förutom en David Bowie-skiva även Steve Gibbons Band, The Radiators och Rick Wakeman på kö till studion. Så en tidsslukande ny studioskiva med Tony var det inte tal om så vad gör man? Jo, man släpper en live såklart! Det borde väl gå fort att lyssna igenom några redan inspelade gig, sa Lynott. Två veckor hade Tony över och längre än så borde det väl inte ta?
Så Tony och Phil satt och lyssnade igenom över 30 timmars material med liveupptagningar från en massa olika gig. När dom till slut enats om vilka låtar som skulle vara med på plattan undrade Phil lite försynt om det inte gick att putsa till hans sång litegrann på ett par ställen? Självklart, sa Tony och ett par dagar förflöt medans Phil la ny sång på ett par låtar. När det var klart sa Phil, "nu när vi ändå håller på, kan jag inte lägga ny sång på alla låtar?" Jo, sa Tony.
När då det var gjort så upptäckte dom att de båda gitarristerna Gorham och Robertson i stridens hetta inte hade satt sin körsång till 100% och de var vid ett par tillfällen inte ens framme vid micken när dom skulle sjunga. Så det fixades också till, men då det bara var Lynott där i studion så är det alltså Lynott som hörs körandes med sig själv på ett par ställen! Då upptäcker Lynott att hans basspel är lite darrigt här och där så han spelar in det igen i studion. Det hörs dock skillnad mellan de nylagda basspåren och livespåren så dom bestämde att all bas skulle spelas in på nytt. Puh! Men nu är väl ändå liveskivan klar?
Nej. För då kliver Scott Gorham and Brian Robertson in i studion och när de får höra att det var sådär enkelt att göra om Lynotts basspel kan väl dom få spela in sina gitarrdelar igen?
Nu är alltså sången, basen och båda gitarrerna inspelade i efterhand i studio. Trummorna då? Nej, dom är faktiskt live. Brian Downey var helnöjd med sitt trummande så det - och publikjublet - är det enda som är kvar.
Inget mer?
Jo, då publikljudet på originalinspelningarna hördes lite svagt var Tony tvungen att ta till lite studiotrixande när det gäller publikens taktfasta handklapp på "Rosalie". Phil säger där åt publiken att "put yer hands together" men publikens klappande var för lågt för att höras över bandets spelande. Så Tony samplade helt enkelt publikens handklappande efter en konsert (där bandet alltså inte hörs) och gjorde en loop av det som han sen kopplade till en keyboard. När han sen tryckte på en tangent så fick han ett kort, koncist klapp tillbaka. Tony satt helt enkelt och tryckte på en keyboard i takt med "Rosalie" för att få de där taktfasta klappen!
Till sist så är "Southbound" inte inspelad inför publik alls utan från ett soundcheck med ett i efterhand pålagt publikljud.
A:
Jailbreak
Emerald
Southbound
Rosalie
Cowgirl's Song
B:
Dancing in the Moonlight
Massacre
Still in Love With You
Johnny the Fox Meets Jimmy the Weed
C:
Cowboy Song
The Boys Are Back in Town
Don't Believe a Word
Warriors
Are You Ready
D:
Suicide
Sha La La
Baby Drives Me Crazy
The Rocker
Producent:
Tony Visconti
Skivbolag:
Vertigo
THIN LIZZY:
Phil Lynott, bas, sång
Scott Gorham, gitarr
Brian Robertson, gitarr
Brian Downey, trummor
Övriga medverkande:
John Earle (Graham Parker & the Rumours), saxofon på "Dancing in the Moonlight"
Huey Lewis (Clover), munspel på "Baby Drives Me Crazy"
LP: Nazareth - Rampant! (1974)
På omslagets en sliskig mexikansk general (typ) och Nazareth-snubbarnas nunor i guldpengarna. Hela rasket målat av Joe Petagno som bland annat gjort en drös Motörhead-omslag. Som du kanske ser är skivan tidigare ägd av Jan Djerf som tyckte det var en lysande bra idé att kleta sin namnteckning på framsidan.
På baksidan en Nazareth-sedel och skivtiteln inbränd. Sedeln är ett klistermärke och går alltså att peta loss om man nu vill det.
På innerpåsen bjuds vi på det obligatoriska "hela bandet med bar överkropp"-fotot.
A:
Silver Dollar Forger (Part 1&2)
Glad When You're Gone
Loved And Lost
Shanghai'd In Shanghai
B:
Jet Lag
Light My Way
Sunshine
Shapes of Things
Space Safari
Producent:
Roger Glover
Skivbolag:
Mooncrest
NAZARETH:
Dan McCafferty, sång
Pete Agnew, bas
Manny Charlton, gitarr
Darrell Sweet, trummor
LP: Saxon - Strong arm of the law! (1980)
En framsida så vacker att jag saknar ord.
På baksida ett dubbelkaggat trumset höljt i dimma, en underbar syn om du frågar mig. Observera gitarren där uppe i luften.
På uppviket ett kollage med vuxna män som gör saker tillsammans.
A:
Heavy Metal Thunder
To Hell and Back Again
Strong Arm of the Law
Taking Your Chances
B:
20,000 Ft.
Hungry Years
Sixth Form Girls
Dallas 1 PM
Producent:
Saxon, Pete Hinton
Skivbolag:
Carrere
SAXON:
Biff Byford, sång
Graham Oliver, gitarr
Paul Quinn, gitarr
Steve Dawson, bas
Pete Gill, trummor
LP: Rush - Fly by night! (1975)
Skiva nummer två från Rush har ett maffigt omslag av Eraldo Carugati, du vet han som några år senare gjorde omslagen till de fyra KISS-soloalbumen. Jo, faktiskt.
På baksidan ser vi resten av ugglan, ett blånande vinterlandskap och bilder på bandet långhåriga och fina. Titta riktigt noga under bilderna (för visst har du den här LP:n hemma?) så ser du att Alex kallas "Snow Dog" och Geddy "By-Tor". Strecket som skjuter över himlavalvet är ett flygplan om du undrar. Ser du norrskenet förresten? En första titel på den här skivan var "Aurora borealis"
A:
Anthem
Best I Can
Beneath, Between & Behind
By-Tor & The Snow Dog
I: At the Tobes of Hades
II: Across the Styx
III: Of the Battle
IV: Epilogue)
B:
Fly By Night
Making Memories
Rivendell
In the End
Producent:
Rush, Terry Brown
Skivbolag:
Mercury
RUSH:
Geddy Lee, bas, sång
Alex Lifeson, gitarr
Neil Peart, trummor
LP: Kiss - Paul Stanley! (1978)
Det enda av de fyra soloalbumen som enbart innehåller eget material, de andra tre killarna hade ju coverlåtar på sina skivor.
På "Take Me Away (Together as One)" så sitter Carmine Appice (Vanilla Fudge, Rod Stewart) på trumpallen och spelar sådär yvigt och våldsamt som bara han kan. Problemet var bara att i slutet av låten så undrade Carmine om det var OK att han körde lite crazy fills och rullningar och blev så till sig att han tappade takten totalt. Carmine märkte ingenting och Paul var givetvis alldeles för hygglig att säga att inspelningen blev fel så när Carmine hade dragit iväg igen så började "Operation lappa ihop" för att få alla slag att hamna rätt i takten. Enligt Bob Kulick hade det gått fortare att spela in trummorna igen med en annan trummis men...
A:
Tonight You Belong to Me
Move On
Ain't Quite Right
Wouldn't You Like to Know Me
Take Me Away (Together as One)
B:
It's Alright
Hold Me, Touch Me (Think of Me When We're Apart)
Love in Chains
Goodbye
Producent:
Paul Stanley, Jeff Glixman
Skivbolag:
Casablanca
PAUL STANLEY:
Paul Stanley, sång, gitarr
Bob Kulick, gitarr
Steve Buslowe, bas på #1-5
Richie Fontana, trummor på #1-4
Eric Nelson, bas på #6-9
Craig Krampf, trummor på #6-9
Carmine Appice, trummor på #5
Steve Lacey, gitarr på #8