LP: Kiss - Rock and roll over! (1976)



A: I Want You / Take Me / Calling Dr. Love / Ladies Room / Baby Driver
B: Love 'Em And Leave 'Em / Mr. Speed / See You In Your Dreams / Hard Luck Woman / Makin' Love


Producent: Eddie Kramer Skivbolag: Casablanca

Hahaha, av en ren slump blev det ännu mera KISS på bloggen och vadå klassiskt skivomslag och vadå klassisk rockskiva? För efter den till absurdum överproducerade "Destroyer" med barnkörer, symfoniorkestrar, kraschande bilar och jag vet inte vad, så vände KISS tillbaka sina djupaste rockrötter med denna skiva, som tro´t eller ej är släppt samma år som "Destroyer", hur fan hann dom med det? Också en KISS-skiva där det inte finns några "gästartister" som okrediterat drar ett gitarrsolo eller lirar bas på nån låt, utan det är minsann KISS rakt igenom. På "Destroyer"-plattan var ju Alice Coopers gitarrist Dick Wagner inne i studion och drog solon på både "Flaming Youth" och "Sweet Pain" då Ace inte kom överens med "Destroyer"-producenten Bob Ezrin. Och på tal om Ace så är det här den enda KISS-skiva som Ace inte skrivit nån låt till, lite konstigt då han inte alls gillade den polerade "Destroyer"-skivan, och borde kunnat skriva ihop en gitarrstänkare som passat den här skivan på nolltid.

Trivia: 
skivans tekniker Corky Stasiaks namn är av misstag utelämnat på första pressen av denna skiva, efter ca 250.000 skeppade exemplar så upptäcktes felet och hans namn lades till på omslaget på nästa pressning. Har ingen aning om sanningshalten i det påståendet, (det är Corky själv som sagt det i den här boken), men på min kantnötta USA-press står Corkys namn inte med på omslaget. Det är under inspelningen av denna skiva som förresten Gene upptäcker och producerar en demo med ett då okänt gäng vid namn Van Halen och två veckor in på denna skivas turné så får Ace en elchock på scen som inspirerar honom att skriva "Shock me" och men det är en annan historia och ett annat inlägg.

Bäst:
"I want you", "Take me", (put your hand in my pocket, grab on to my rocket..."), "Calling Dr Love", "Mr Speed" (med ett riff som Hellacopters byggde hela sin karriär på), "See you in your dreams" (som Gene av nån anledning gjorde ny version av på sin soloplatta från 1978), och den av Paul Stanley skrivna och till Rod Stewart menade "Hard luck woman", som blev en Topp 15-hit i USA.Stanley blev övertalad av Gene och producenten Eddie Kramer att behålla den till bandet och låta den lika hesa Peter Criss sjunga den. "Fuck Rod Stewart, I´ll sing the shit out of it" som Criss sa vid tillfället. 

Sämst:
att innerpåsen på den här på loppis billigt inköpta plattan kommer från "Love Gun"-plattan, surt men man kan inte få allt här i världen. Och den Peter Criss/Stan Penridge-skrivna "Baby Driver" som är från deras gemensamma tid i pre-KISS-bandet Lips, är väl sådär lagom bra om man ska vara ärlig. Slutligen, det överjordiskt vackra skivomslaget är målat av Michael Doret, som också gjort omslag till såna storheter som Bette Midler och Starz.

LP: Iron Maiden - Iron Maiden! (1980)



A: Prowler / Remember Tomorrow / Running Free / Phantom of the Opera
B: Transylvania / Strange World / Sanctuary / Charlotte the Harlot / Iron Maiden


Producent: Will Malone Skivbolag: Harvest

Debutplattan med järnjungfrun som (förutom den småproggiga balladen "Strange World") såklart innehåller ett helt gäng framtida Maiden-klassiker. Och som du ser på på skivbolagets namn (Harvest) och låtlistan på omslagets baksida ("Sanctuary" är med) så är det inte den engelska utgåvan jag har hemma utan den amerikanska dito. Pressad på lövtunn vinyl men längst ut i kanten där man släpper ner nålen är den väsentligt tjockare, det är som en liten nerförsbacke innan nålen landar lugnt och stilla i första spåret, den ösiga "Prowler"

Nåja, vi går vidare. B-sidans tredjelåt "Sanctuary", var som sagt inte med på originalutgåvan, den var bara släppt på singel hemma i England och inte förrän 1998, då denna skiva återutgavs kom "Sanctuary" med på riktigt i låtordningen. Och på tal om återutgivning, kolla här på omslaget på 1998 års utgåva och jämför med denna, tror minsann att Eddie fått en lättare ansiktslyftning. 

Trivia:
Will Malone som på omslaget står som skivans producent, var tydligen helt ointresserad av den uppgiften så äran för det råa och punkiga ljudet ska nog istället egentligen gå till ljudteknikern Martin Levan och bandet själva.

Bäst: det är ju helt sjukt men alla låtar är så jävla bra: "Prowler" (ösigt värre), "Remeber Tomorrow" (5 minuter magi), "Phantom of the Opera" (7 minuter magi), den instrumentala "Transylvania", punkösiga "Sanctuary", "Charlotte the Harlot" (ruggig refräng, låten skriven av Dave Murray)och "Iron Maiden". Och icke att förglömma "Strange World" som verkligen är en störtskön låt och btw den enda låt från denna skiva som dagens Bruce-frontade Iron Maiden inte har spelat in igen med Dickinson på sång. 
Sämst: den tuggummi-poppiga "Running Free" (säger bara "Whiskey dancing disco hop...") har jag aldrig nånsin varit nåt större fan av.

RSS 2.0