LP: Kiss - Kiss! (1974)



Nopprig vinylutgåva av hjältarna Kiss debutskiva. Om jag gillar Kiss? Jovars. Upptäckte dom som finnig 11-åring året innan Destroyer skulle släppas - japp, jag är så gammal - och hela min vakna tid mellan 1975-1979 lyssnade jag bara på Kiss, alltså b-a-r-a på Kiss. Sen släppte Motörhead sin "Overkill" och jag upptäckte de smattrande dubbelkaggarnas värld och Kiss hamnade lite vid sidan om Motörhead, Mercyful Fate, Slayer, Metallica, Venom, Anthrax och allt vad nu hette. Men dom har alltid funnits där närmast hjärtat sen den där dagen 1975 och jag var såklart medlem i Kiss Fanservice då back in the days och har fortfarande kvar dom där svartvita A5-tidningarna man fick som medlem.



En helt ok debut från allas våra maskerade idoler med en hel hop framtida klassiker; "Cold gin", "Deuce", "Firehouse", "Strutter" och"Nothin´ to lose".. Alltså typ nästan alla låtar på skivan utom "Kissin" time" och . instrumentalsnutten "Love Theme From Kiss " som båda är lite sådär halvdana. Men resten, jösses!



Producerat av Kenny Kerner och Richie Wise. Casablanca-bossen Neil Bogart basade tidigare på bolaget Kama Sutra där hårds rock-trion Dust gav ut sina skivor. Kerner/Wise var 2/3-delar av Dust och producerade sina skivor själva. Det var väl en enkel (och inte minst billig!) lösning på frågan vem som skulle ratta ljudet på hans nya adepter Kiss skivor. Kerner/Wise satt i producentstolen på den följande "Hotter than hell" också (som likt den här inte heller sålde nämnvärt) men sen hade Bogart/Kiss så ont om pengar att de fick producera tredjeskivan "Dressed to kill" alldeles själv. Men det är en annan historia.
 

A:
 Strutter (3:10)
Nothin' To Lose (3:26)
Firehouse (3:18)
Cold Gin (4:21)
Let Me Know (2:58)

B:
Kissin' Time (3:52)
Deuce (3:05)
Love Theme From Kiss (2:24)
100,000 Years (3:22)
Black Diamond (5:11)

Producent:
Richie Kerner & Kenny Wise

Skivbolag:
Casablanca

KISS:
Paul Stanley, gitarr, sång
Gene Simmons, bas, sång
Ace Frehley, gitarr
Peter Criss, trummor




Kommentarer
Postat av: Kingen

Vad är det jag läser.....
Har du gått ur Kiss Army ????
Man bli alldeles chockad så här på äldre dar
Vart är världen på väg asså

2017-08-10 @ 20:42:01
Postat av: Anders

Gått ur? Nej, inte alls, var står det? Däremot är jag inte medlem i KISS Fanservice längre då den klubben självdog. Jag har mitt medlemskort för svenska KISS Army i plånboken, har inte du?

2017-08-11 @ 07:24:17
URL: http://brm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0